tisdag 19 februari 2013

Project Life

I dag bjuder jag på en vecka ur mitt Project Life album 2012. Jag är inte riktigt klar med 2012 och har börjat på 2013, men känner ingen oro då jag har dokumenterat väl på vägen. När jag känner mig kreativ så göra jag ofta några veckor i taget och så är jag snart ikapp!

Project Life startades av amerikanskan Becky Higgins som erbjöd ett helt paket med fotoalbum, plastfickor av olika slag och färdiga set av kort att bara sätta in i de olika fickorna. Så det du behöver göra är att lägga till dina fotografier, minnen och ord. Hennes tanke var att det skulle vara lätt att bevara minnen och sin historia, även om man är en upptagen kvinna/man mitt i livet.

Jag har tagit delar av konceptet och gjort det till mitt. Det finns nämligen inga regler med Project Life, utan det gäller att hitta sitt sätt som passar en själv. Antingen använder man sig av de färdiga kit som finns eller så tar man av sitt eget scrapmaterial (detta gör jag för det mesta!). Det är ypperligt att använda sina spillbitar som blivit över vid andra projekt.

Jag blandar vanliga plastfickor och layouter med fotofickor och minnen och jag älskar det! Det har blivit mycket lättare att minnas vardagen och bevara de vardagliga rutinerna som också är en skatt. Inte bara högtiderna som vi ofta är så duktig på att dokumentera. Vissa veckor tar jag många foton och andra bara några stycken, för så är ju livet... Ibland händer det massor och ibland ingenting. Jag brukar för det mesta skapa ett uppslag (2 plastfickor med fotofickor för en vecka), behöver jag mer fyller jag bara på i mitten av uppslaget. Jag har också blivit mycket duktigare på att verkligen skriva ned olika saker och händelser, vilket jag inte alltid dokumentarar ordentligt på min layouter. Project Life är mitt nya sätt att scrappa även om jag fortfarande göra layouter när jag vill ha en utmaning av just den kreativa processen.

Här kommer min vecka 44 2012.



Material i från shoppen som jag använt:

- Papper: Amy Tangerine Paper - About, Crate Paper Story Teller - Accent Cut & Tag Cuts och Dear Lizzy-5th & Frolic- Little Moments Lane.

- Dekorationer: Stickers, Die-Cuts, Flair Buttons, Tags, Wood Veneers och Stämplar.

/Marie

2 kommentarer:

Alexandra sa...

Härligt roligt betydelsefullt att ha och titta tillbaka på!!
Kram Alexandra***

Sockergrynet sa...

Ja verkligen Alexandra! Familjen älskar att bläddra i albumet, mycket mer nu än förut när jag bara scrappade layouter! Tack för dina ord!

kram, Marie

Skicka en kommentar