söndag 23 december 2012

Julgranskula av papper

Så här dan före doppardan har säkert många av er klätt granen, slagit in julklapparna och kanske också smakat lite på julmaten. Här kommer ett litet tips till dig som vill göra något sista minuten-pyssel så här strax innan tomten kommer. Jag har skapat en dekoration till granen i form av en julgranskula. Och den är gjord i papper såklart! :-)

Jag använde mig av det fina snöflingepappret Dear Lizzy - Snowy Sidewalks, som finns i butiken till 50% rabatt just nu. Pappret är lite glittrigt och det skiner fint om kulan när man hänger den i granen. Det passar mig perfekt som anser att man aldrig kan få för mycket av glitter, så ni kan ju förstå att julen är en rolig pysselsäsong för mig.

Vill ni veta hur man gör en sådan här kula? Du klipper eller stansar ut 20 st cirklar, mina var 4,5 cm i diameter, eller 1 3/4  inch. Sedan viker man cirklarna så att det bildas en triangel i mitten, därefter är det bara att montera ihop cirklarna med ett starkt lim så de inte faller isär. Jag använde mig av en limpistol. Fäst också ett band eller snöre någonstans mellan cirklarna så att man kan hänga upp den i granen eller varför inte i ett fönster? Detta är jättekul pyssel tycker jag, ganska enkelt men ändå lite klurigt när man ska montera den. Här finns en fin tutorial som beskriver närmare hur man gör just det momentet! Detta är också ett bra sätt att använda spillbitarna man har kvar av de där fina julpappen man använt till julkorten.

Om ni vill se mer av mitt pyssel kan ni kika på min blogg.
Nu önskar jag er alla en härlig jul!
/ Beatrice

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar