torsdag 19 april 2012

För sommarens äventyr


Det väntas snö igen till helgen! Nej tack, inget jag beställt i alla fall. Tacka vet jag att planera för sommarens äventyr istället. Amy Tans kollektion "Sketchbook" är en explosion av färger och jag har haft en plan i bakhuvudet på att i förväg göra ett album för en liten resa vi ska göra framöver. 

 Nu skulle man ju lätt kunna tro att det är en cykelsemester vi ska ut på, men så är inte fallet. Jag är alldeles för uppskattande av bekvämligheter såsom dusch och en säng för det. Men jag älskar den gula cykeln! Den ger mig en känsla av cykelsemster och friheten i att susa fram på landsvägar med håret fladdrandes i vinden.

Den rufflade kanten är vanligt muslintyg som jag klippt till, veckat ihop och sytt rakt över med symaskinen. Det här med att använda muslintyg är beroendeframkallande, möjligheterna är oändliga och överallt ser jag saker i min tillvaro som skulle behöva lite ruff. 
Cykeln och molnet med text kommer från från Amy Tans diecuts "Daybook" och är en av mina absoluta favoriter. Det finns så många användbara delar i den förpackningen. Hjärtar som sagt cykeln, men siluetten av flickan och kameran och molnen är några andra favoriter. 

Själva albumets sidor är ihopbundna med Back-to-back binding teknik, vilket innebär att sidornas baksidor limmas ihop med varandra. Storleken på mitt album blev blev till av att jag skar alla 12x12 papper 20 cm breda och vek dem sedan dubbelt för att få sidorna. Håll tungan rätt i mun bara när du limmar så att du får de mönster du vill ska synas åt rätt håll. 

Sedan kokade jag mig en kopp te och dekorerade insidorna med resterande pappersbitar som blev över. Klippte lite, stämplade lite och såg detaljer i papperen som jag inte lagt märke till tidigare. Och drack lite mera te och undrade varför inte varenda människa i hela världen har scrapbooking som hobby? 

Stjärnpapperet är limmat så att de bildar två fickor där vi kan stoppa in diverse reseminnen. 


Vänstersidan består av två öppningsbara fickor som ger massor av extra plats för foton eller journaling. Jag vek helt enkelt ett papper dubbelt och limmade fast baksidan i albumet.

 Det här albumet gick lätt att få ihop och jag var väldigt inspirerad av de fina papperen. Det fiffiga med att göra ett album i förväg är att när man kommer hem är det bara att klistra in foton och annat du samlat på dig, så är albumet klart och du kan njuta av dina minnen!


Allt gott!
Malin












3 kommentarer:

Eivor Larsson sa...

Verkligen tjusigt album! Underbara färger och gillade diecutsen från Amy Tans, och dina sidors dekoration.
Jag tycker det är en kanon idé att ha med på resan, jag samlar alltid biljetter,lappar och kvitton från resorna. Har snart en SMASHBOOK i min hand *ler*. Den ska med på vårens resa till Rhodos.

Tack för inspirationen!

HeleneV sa...

Tänker precis som du gör - varför har inte alla scrapbooking som hobby? Det är så avkopplande, kreativt och inte minst KUL!! :)

Malin/malwa sa...

Läckert! Och Amy Tan's papper o dekorationer är så underbart färgglada! :)

Skicka en kommentar